Doorgaan naar hoofdcontent

Plan B

Ik heb lang gedacht dat ik , als ik plots -hypothetisch- met acute drang weg zou willen uit het onderwijs wegens -nog hypothetischer - a) regelneverij b) schooljuffrouwmentaliteit c) administratieve rompslomp d) gezeur en gemopper of e) nog iets anders,  dat ik dan taarten zou gaan bakken of voor de Flair zou gaan werken.
Beide ideeën bleken waangedachten. Ik sta helemaal niet om mijn zelfgebakken taarten bekend. En het idee van de Flair ben ik ondertussen al ontgroeid (hmmm). 't Is niet dat ik panikeerde, want ik wil nog helemaal niet weg en er is zelfs alweer sprake van nogal wat goesting om erin te vliegen, maar een mens denkt soms toch al eens na over een plan B en C.

Ik zat dus een beetje in de rats met mijn alternatieven, het had zijn tijd nodig.

Nu heb ik sinds enkele dagen een compleet actie- en handelingsplan in mijn hoofd. Ontsproten en gerijpt in de verschillende wachtzalen van de dokters die we de voorbije weken frequenteerden. Tijd tot nadenken was er genoeg, want het lijkt deel van de doktersattitude om het begrip 'na afspraak' gelijk te stellen aan 'als het eens past', 'in de namiddag van...' of 'als het God belieft'. Ze doen hun best, denk ik dan. En ze hebben veel werk. Heel veel werk. In slechte omstandigheden...

Echt, ik meen het, de wachtzalen en bureaus van de gemiddelde neuroloog of prof lijken me ab-so- luut geen aangename plekken om te vertoeven. Droog en warm, en voorzien van de nieuwste snufjes, dat wel, maar als je zelf als de gezondste in het gezelschap binnengaat, heb je niet de minste garantie dat het zo blijft...  Laat staan als je er moet werken. Mijn plan B zou het professioneel veraangenamen van wachtzaaltjes en consultatieruimten zijn. Wat een gat in de markt!

'Troosteloos', 'overbelicht' en 'deprimerend' zijn die plekken, als je 't mij vraagt. En ook -en vooral- ondoordacht. Nu weet ik niet hoe frequent u al eens last van hoofdpijn of migraine of iets dergelijks hebt. En hoe goed u dan wit tl- licht verdraagt. En sneewwitte muren met spots erop. Ik weet ook niet wat u denkt over bordjes met als opschrift "Wij bedienen...", ze deden me denken aan een slagerij. Schapen naar de slachtbank, die hoofdpijnpatiënten. Ocharme. O, het geronk van een watermachine  die continu aan- en afslaat kunt u er op zo'n moment ook vast nog wel bijnemen... om nog niet van het in-en uitrijden van patiënten in bedden te spreken. (Vaak voorzien van enkel een ziekenhuishemdje. O, en een slip, dat kon ik goed zien). Luid lachende verpleegsters met zware parfums, ik som maar iets op...

Het fijnste voorbeeld van weldoordacht neurologisch inzicht was een dokterskamer waar de patiënt bij een zomerse 30 graden zo moest gaan zitten dat zijn gezicht knal in de zon zat, tegen licht kijkend en zonder verluchting. Daarna volgde een consult van een uur en een kwartier. Over hoofdpijntriggers. Als het niet zo om te bleiten was, zou ik er nog om gelachen hebben. Maar man toch...

Mijn plan B krijgt langzaam vorm: gedempt licht, zonnewering en triggervrije ruimtes, ik neem er mijn patent op. Misschien ooit...






Reacties

Een reactie posten

Jouw reactie hieronder? GRAAG!

Populaire posts van deze blog

Bedankt, verwenner!

De fijnste schoolweek van 't jaar zit erop. Echt. Genoten heb ik. Ge-no-ten. Waarvan? De verwenweek. De watte? De verwénweek. Het concept is even eenvoudig als geniaal. 1 Schrijf je in. Noteer net en duidelijk je naam. 2 Wacht enkele dagen af. Bijt niet op je nagels. 3 Ontvang een stiekempjestopsecretgeheim briefje in je vakje met daarop de stiekempjestopsecretgeheime naam van de persoon die jij de komende week zal mogen / moeten verwennen. Bij mij was het van mogen , want ik had Mattias Derycke geloot. Ik geef toe, zonder expliciet te zijn en namen te noemen: er lopen onaangenamer typen op ons SVC rond. Zeker als je ze hypothetisch gezien zou moeten verwennen... Ik werd zelf extreem aangenaam verwend, maar tastte tot donderdag nog in het duister over wie die geheime weldoener dan wel was. Dat het een man was, stond vast... Wie denkt er anders aan om mij, geheelonthoudster,  van  een Duvel te bedienen? Maar wie. Wie, o, wie?! Na een aantal fijne attenties voo

Koningin Angina

Manman, koningin Angina heeft me zwaar liggen... Voor wie niet weet hoe mijn keeltje er de voorbije dagen uitzag, klik hier . Opgelet, 't is niet voor gevoelige kijkers. Wie koningin Angina liever vrolijk en blij bezig ziet, kan zich tegoed doen aan dit filmpje: Om maar te zeggen... aan alle ellende komt een einde, en ik ben zomaar eventjes anderhalve kilo kwijt. (Bijna zei ik: "Meer van dat!" Maar ik beet mijn tong er net op tijd af.)

Venetiaans blond

Niets is wat het lijkt... Bedankt, Mia!