Doorgaan naar hoofdcontent

Gezellige bijnaherfsttip : Voorleeshoek.nl!

De laatste weken had ik het helemaal gehad met de dagelijkse struggle rond de schermtijd van onze jeugd. Elke dag opnieuw probeert hier wel iemand extra kwartieren aan de afgesproken timing toe te voegen. Een uur loopt al eens uit tot anderhalf uur, en door een ongelofelijke speling van het lot zijn ze als de tijd om is nét bezig met de allerspannendste, coolste, machtigste, niet stil te leggen fase van hun spel. Het nu-kan-ik-toch-echt-niet-stoppen-of-alles-is-voor-niets-geweest- momentje. Elke keer. Echt elke keer.

Ondertussen zijn we hier al aan de vierde (4!!!) versie van de gezinsafspraken rond schermtijd (gsm's, laptops, games inbegrepen) en het blijft, met een inconsequente moeder als ik, een evenwichtsoefening van jewelste. 

Het is niet zo dat ik tégen gamen of filmpjes bekijken ben - ik geloof dat ik zelfs tot het pro-kamp behoor - en Het Nest weet heel goed dat ik heel redelijk op zoek ga naar compromissen, maar als ik voor de zeshonderdste keer Enzo Knol en de zijnen in hun filmpjes hoor brullen, zucht ik al eens en heb ik heimwee naar de tijd waarin ik ze nog kon paaien met een koele bijtring en kleurrijke mobiel.

De zoektocht naar zinvolle schermtijd is nog altijd gaande (Mail me uw tips! Nu! ), maar af en toe bots ik toch ook wel eens op een parel. De voorbije weken mocht ik namelijk de filmpjes van www.devoorleeshoek.nl/ testen, een online platform waarin kinderboeken in rustige filmpjes oergezellig worden voorgelezen. Een rustpunt vol voorleesboeken. Online. 

De site geeft je nu al keuze tussen tientallen boekjes in 3 verschillende leeftijdscategorieën. Er komen elke week extra boekjes bij. Anouk leidt de verhalen kort in en leest ze daarna expressief en erg duidelijk voor. (Anouk komt uit Nederland, maar daar raakte mijn EnzoKnolpubliek eerder al aan gewend, dus dat is geen punt. Meer zelfs, de juf in mij is ontzettend blij met zo'n heldere uitspraak. Kunnen ze alleen maar deugd van hebben! En voor alle duidelijkheid: Anouk is zestien keer beter te verstaan dan Enzo. ) 
Elk verhaal bevat plaatjes uit het originele verhaal en wordt ook ondersteund door rustige muziek. Met een beetje verbeelding (of met je ogen dicht!)  bevind je je in de klas, op vrijdagmiddag, als de juf een verhaal voorleest om de week af te sluiten.  Toen ik Jack liet kiezen, herkende hij meteen enkele boekjes uit de kleuterklas, en toen we daarna een filmpje startten en Anouk in haar leeshoekje zagen zitten tussen al die kleurrijke boekjes wees hij enthousiast naar enkele andere boekjes waar hij ook wel zin in had. 

Kiezen is al eens lastig, hier. En bij je keuze blijven ook. De verhalen die wij uitkozen duurden telkens een vijf- tot achttal minuten en ik was erg benieuwd hoe lang hij het uit zou houden. 
Die vrees bleek ongegrond: eens zijn keuze gemaakt, keek hij het filmpje uit. En nog eentje. En nog eentje. En nog twéé om af te sluiten.

Leesplezier? Check!
Zinvolle schermtijd? Dubbelcheck!
Fijne prikkels? Check, check, check!!!

De enige bedenking die ik me bij het ontdekken van de site maakte, was of ik die gezellige, cosy qualitytime/voorleestijd met mijn ventje wel wil laten vervangen door een filmpje waar ik eigenlijk zelf niet meer zo nodig ben... 
Die vrees was ongegrond... 
We kijken af en toe eens samen, en zo wil-ie nog eens op mijn schoot!



Deze post kwam er in samenwerking met Voorleeshoek.nl. 
Zin in een samenwerking? Mail me en we spreken er eens over ;-) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bedankt, verwenner!

De fijnste schoolweek van 't jaar zit erop. Echt. Genoten heb ik. Ge-no-ten. Waarvan? De verwenweek. De watte? De verwénweek. Het concept is even eenvoudig als geniaal. 1 Schrijf je in. Noteer net en duidelijk je naam. 2 Wacht enkele dagen af. Bijt niet op je nagels. 3 Ontvang een stiekempjestopsecretgeheim briefje in je vakje met daarop de stiekempjestopsecretgeheime naam van de persoon die jij de komende week zal mogen / moeten verwennen. Bij mij was het van mogen , want ik had Mattias Derycke geloot. Ik geef toe, zonder expliciet te zijn en namen te noemen: er lopen onaangenamer typen op ons SVC rond. Zeker als je ze hypothetisch gezien zou moeten verwennen... Ik werd zelf extreem aangenaam verwend, maar tastte tot donderdag nog in het duister over wie die geheime weldoener dan wel was. Dat het een man was, stond vast... Wie denkt er anders aan om mij, geheelonthoudster,  van  een Duvel te bedienen? Maar wie. Wie, o, wie?! Na een aantal fijne attenties voo

Koningin Angina

Manman, koningin Angina heeft me zwaar liggen... Voor wie niet weet hoe mijn keeltje er de voorbije dagen uitzag, klik hier . Opgelet, 't is niet voor gevoelige kijkers. Wie koningin Angina liever vrolijk en blij bezig ziet, kan zich tegoed doen aan dit filmpje: Om maar te zeggen... aan alle ellende komt een einde, en ik ben zomaar eventjes anderhalve kilo kwijt. (Bijna zei ik: "Meer van dat!" Maar ik beet mijn tong er net op tijd af.)

Venetiaans blond

Niets is wat het lijkt... Bedankt, Mia!